A- A A+

Een leerling die wegkwijnt op school

Een moeder contacteerde mij omdat haar zoontje Jan wegkwijnde op school. Jan had van zijn vorige school het advies gekregen naar het BuSO (Buitengewoon Secundair Onderwijs) te gaan. Hij heeft ASS (Autisme Spectrum Stoornis) en schittert in wiskunde en wetenschappen, maar talen zijn een ramp voor hem.

Helaas is er in BuSO type 9 OV4 geen STEM ( Science – Technology – Engineering – Mathematics) richting. Dit was echter wel de keuze van de jongen.

Toevallig zitten er in die BuSO school veel Franstalige leerlingen. Dit maakt dat het tijdens de les Frans ‘goed’ vooruit gaat. Jan verstaat er niets van en blokkeert nog meer op zijn taalvakken. Wiskunde en wetenschappen vinden zijn Franstalige klasgenoten dan weer niet leuk en zij zetten de boel op stelten zodat deze lessen moeizaam vooruit gaan. De jongen kan onmogelijk volgen en kwijnt ook voor zijn lievelingsvakken weg. 

De moeder was ten einde raad en nam contact op met de vraag of er een mogelijkheid was om meer gedifferentieerd les te kunnen geven zodat haar zoon minder moeilijke opdrachten Frans zou krijgen. Ik contacteerde de school met de vraag om een gesprek over de jongen en zijn welbevinden. De leerkrachten waren bijzonder defensief. "Wij zijn een BuSO-school en hebben geen advies nodig hoe we met ASS jongeren moeten omgaan", zo klonk het.

Sommige BuSO-scholen blijken zeer gesloten te staan tegenover verbindend samenwerken. 

Helaas kwijnt Jan steeds verder weg in een onaangepaste omgeving van het BuSO….