A- A A+

Yip - Part 1

Yip Part one

Yip, een jongen van 18 in zijn volle pubertijd, volgt de opleiding landbouw. Hij gaat dolgraag naar de Ardennen waar familie van hem een boerderij heeft. Hij werkt er mee, samen met zijn broer.

De school is enkele bushaltes verwijderd van zijn huis, hij heeft er vrienden, zijn broer zit een jaar hoger en zijn vriendinnetje zit in hetzelfde jaar in een andere afdeling.

Yip heeft een visuele beperking, wat dit verhaal apart maakt.

Op het einde van het 5e jaar, na 4 moeilijke jaren, geeft de school te kennen dat Yip niet langer welkom is in het 6e middelbaar, ondanks zijn goede resultaten. 

Waarom haakt de school het laatste jaar af? De moeder laat het er niet bij en vecht de beslissing aan bij de commissie leerlingenrechten. Als Inclusiecoach vertegenwoordig ik Yip in deze commissie. Een juridisch adviseur, met een dik dossier onder de arm, vergezelt de school. Hij haalt hoofdzakelijk argumenten aan over wat Yip allemaal niet kan en zegt dat het onverantwoord is om hem op een boerderij te laten werken.

Het is indrukwekkend om in kamertje in het ministerie van onderwijs aan een tafel gaan zitten met een twaalftal mensen die je met grote ogen aankijken. Ik was daarom heel blij dat ik een vertegenwoordiger was en niet de ouder van de leerling in kwestie. Ik argumenteerde dat de school slechts een fractie van het leerplan had aangeboden en dat er nergens redelijke aanpassingen voorzien waren voor Yip. Dat hadden de school en de juridische adviseur niet verwacht en om mysterieuze redenen werd de klacht onontvankelijk verklaard. 

Yip mocht begin september terug starten en zit gelukkig nog altijd op die school. 

Wordt vervolgd….